Har du provat allt…? Å inget hjälpt i längden…? 
Genom Rosenmetoden kommer den djupa avspänningen inifrån.

Mina böcker kan beställas här

The book in English can be ordered here

The Whole You - coverThe mind with all its thoughts makes absurd plans and finds solutions and explanations that can get any Feeling whatsoever to want to give up.
We force the Body to do more than it actually can do and has enough energy to do, because we want something so badly or believe ourselves pressured.
This creates a loose connection within us, that over time leaves us stressed, tired, sad...without understanding why.
     
The Whole You -- Body, Mind, Feeling seeks to understand how the different parts work together that we may be able to manage the challenges we meet in our lives.

Våga Andas UtAllt levande är rörelse. Det har en naturlig rytm, vidgar sig och dras samman. Som ebb och flod, vågorna i havet, dygnsrytmen och årstiderna.
I denna rytm andas vi in och andas ut. När vi känner oss pressade eller har fysiskt ont, kan vi uppleva det som att kroppen liksom har hamnat lite ur rytm.
Det första vi håller är andan. Hela vår kropp hänger ihop och påverkas av om diafragman är spänd eller avslappnad.

Hela du. Kropp. Huvud. Känsla.Huvudet med alla sina tankar gör upp orimliga planer, finner lösningar och förklaringar som kan få vilken Känsla som helst att vilja ge upp.
Vi pressar Kroppen till att orka mer än den faktiskt kan orka, för att vi så gärna vill någonting eller tror oss vara tvungna.
Det skapar en glappkontakt inom oss, som i längden gör oss stressade, trötta, ledsna... utan att vi till sist förstår varför.
"Hela du—Kropp Huvud Känsla" försöker förstå hur de olika delarna samverkar för att vi ska klara av de utmaningar vi möter i våra liv.

Är Rosenmetoden något för dig?

Genom Rosenterapeutens varsamma beröring finns möjlighet att nå djup avslappning, att gå längre in i ditt inre och förstå mer av vem du är. Allt du upplever i livet påverkar dig – medvetet eller omedvetet – och lämnar spår i din kropp. Kroniska spänningstillstånd är något vi alla bär med oss, ofta följden av en situation som varit svår att hantera.
Läs mer...

Beröring

BERÖRING är en möjlighet att hela både kropp och själ. Huden är människans största sinnesorgan. Hos en vuxen väger huden mellan tre och fem kilo. Huden är formbar och kan förnyas, den är färdigutvecklad redan i sjätte fosterveckan, långt före alla andra sinnesorgan, och vårt mest känsliga organ. Läs mer...

Beröring

Vanliga frågor

Hur går behandlingen till?
Du får klä av dig, men behålla underkläderna på (eller så mycket som känns bekvämt för dig) och lägga dig på mage på en massagebänk, med en filt över de delar av kroppen som inte behandlas för tillfället. Läs mer...

Aktuellt

FEBFRUARI 2017

I tv-programmet Skavlan den 10/2, berättade den norska prinsessan Märtha-Lousie om sin första behandling i Rosenmetoden:
"Rosenmetoden går ut på att låsa upp alla lådor som man har låst till, i livet.
Jag hållit tillbaka så mycket skratt, och allt det kom ut den första gången på bänken.
Många reagerar med att gråta eller bli arga men själv hade jag skrattkramp i en och en halv timme!
Jag hade haft lätt att se det komiska i saker och ting men det var jag tvungen att hålla tillbaka när jag var ute på officiella uppdrag.
Hos någon annan kan det vara någon annan känsla man behövt hålla tillbaka."

Här är länken till programmet i SVT Play, kan ses fram till söndag 7 maj.
http://www.svtplay.se/video/12347519/skavlan/skavlan-sasong-17-avsnitt-5?start=auto



DECEMBER 2016
Julen är en gemenskapens högtid och många av oss dras lätt med i stressen över allt som ska hinnas med, julklappar som ska köpas, pepparkakor och lussebullar som ska bakas, mat som ska lagas, familj och vänner som vi ska hinnas träffas. Vi har alla förväntningar och julen är långtifrån enkel för någon – vare sig man är ensam eller har familj, jobbar eller är ledig, saknar pengar eller inte.
Några saker att fundera på för att om möjligt minska stressen något, kan vara:

1)    Sänk kraven
Det är lätt att drunkna i det vi tror att andra förväntar sig av oss. Jag skulle önska att vi gav oss själva tid att känna efter vad vi verkligen tycker är rimligt, med tanke på hur var och en av oss har det med tid, pengar och krafter just i år. Att ge betyder inte att offra. Att ge betyder att dela med sig. Att ge tid, uppmärksamhet och närvaro kan ofta vara en större lyx än en pryl man lika gärna kunde vara utan.   

2)    Det är väldigt lite man måste
Istället för en måste-göra-lista skrev jag i år en vill-göra-lista. Även om jag är dålig på att sova länge på morgnarna, tycker jag det är ljuvligt att ligga kvar länge och läsa och sedan äta frukost i sängen och kanske därefter somna om… Det behöver ju inte vara något storslaget, men att få skriva en önskelista på vad jag vill, är som att ge mig själv en julklapp – när jag ser till att prioritera den.

3)    Tala om hur det känns
Det är lätt att vi tar på oss för mycket. Vi ser det utifrån, ”Jo, men den här uppdelningen av uppgifter verkar ju helt rimligt”. Och så glömmer vi att känna hur det känns – inifrån. Nej är ett litet men ack så nödvändigt ord ibland. Det som är lätt att glömma bort, är att om vi verkligen berättar hur vi känner det, möts vi oftare av mer välvilja och hjälpsamhet än vi kunnat föreställa oss.

Med önskan till er alla om en fridfull jul och ett riktigt gott nytt år!
Madeleine

OKTOBER 2016
Den första boken jag skrev, Hela Du - Kropp, Huvud Känsla, har nu kommit ut i översättning till engelska. Den finns tillgänglig här intill, liksom på Bokus och Adlibris.

JUNI 2016
Semestertid är lästid för många av oss.
Mina två bidrag till sommarläsning finns att beställa här intill.
Det går även bra att köpa genom Bokus eller Adlibris tillsammans med övrig sommarlitteratur.

En riktigt skön sommar önskar jag er alla - och hälsar både gamla och nya välkomna till min bänk i augusti!

JANUARI 2016
Nytt år och nya möjligheter som väntar oss alla...
Redan förra året fick jag förfrågan om jag skulle kunna tänka mig översättning av min första bok Hela Du - Kropp Huvud Känsla, till engelska.
Nu är det arbetet i full gång. På svenska går båda böckerna att köpa på Bokus och Adlibris, förutom här på hemsidan.

OKTOBER 2015
En ny bok har jag skrivit, Våga andas ut, som går att beställa här intill eller på Skriva&Berätta-sidan.
Den handlar om andningen och om vad som händer vid stress.

JUNI 2015
I aprilnumret av FriskvårdsMagasinet finns en artikel om min bok "Hel Du. Kropp Huvud Känsla" och en intervju med mig. 
Nu finns den även att läsa på Axelsons hemsida:  http://friskvardsmagasinet.axelsons.se/hela-du-kropp-huvud-kansla 
och
http://friskvardsmagasinet.axelsons.se/rosenmetoden-behandling-for-huvudfotingar

FEBRUARI 2015
Så här års tar de flesta av oss tacksamt tips hur vi kan stärka vårt immunförsvar. 
Genom åtskilliga studier vet man idag att hur vi mår psykiskt påverkar i mycket hög grad immunförsvaret.

Sress påverkar oss olika. Jag läste i senaste numret av FriskvårdsMagasinet, att  stress kan utlösa en immun-eaktion, och om stressen fortsätter, förvagas immun-systemet. Långvarig stress, depression och situationer med varaktiga negativa känslor kan försämra det ytterligare.

Allt som får kroppen att utsöndra "lugn-o-ro-hormoner" - oxytocin, serotonin, dopamin m.fl. - motverkar stress och det hjälper på så vis immun-försvaret.
Att uppleva beröring av en människa eller ett husdjur, att utöva meditation och att iaktta sin andning är små saker som bevisats ha en avstressande effekt.

Det kan låta simpelt, men när vi mår bra, mår också kroppen bra. När vi överbelastar kropp och psyke, belastas även immunsystemet.

Sömnen är livsviktig.
Få saker kan stressa nervsystemet så mycket som långvarig sömnbrist.
Så om du ger dig själv en timmes längre sömn än du brukar, kan det göra stor skillnad. Sov så gott!  


Läs mer...